Lage tonen (16-60Hz) hoorbaar in huiskamer?

Re: Wordt een lage toon gehoord in de gewone huiskamer?

Berichtdoor Jaglover op di 10 nov 2009, 18:55

Dim schreef:dat is hier precies altijd een aflevering van thuis, altijd zo spannend maken en steeds moeten wachten op vervolg ;)

De vraag is dan: "Wie gaat er vreemd met wie?"
Jaglover

Re: Wordt een lage toon gehoord in de gewone huiskamer?

Berichtdoor frank2627 op di 10 nov 2009, 19:40

Jaglover schreef:
Dim schreef:dat is hier precies altijd een aflevering van thuis, altijd zo spannend maken en steeds moeten wachten op vervolg ;)

De vraag is dan: "Wie gaat er vreemd met wie?"

en wordt het vreemdgaan gehoord in de huiskamer?
frank2627

Re: Lage tonen (16-60Hz) hoorbaar in huiskamer?

Berichtdoor frank2627 op ma 16 nov 2009, 09:14

Boekenbeurs had helaas de gezochte literatuur niet.

Experiment gedaan gister op kermis. Ik heb mijn digitale laser-afstandmeter meegenomen.

Bij een attractie, was er voldoende "geweld" qua muziek (nou ja, muziek, een zwaar elektronisch leeghoofdig gebonk); maar wel voldoende bas !

Een hoornluidspreker (hoog-midden) stond gericht, het basdeel was ofwel woofer ofwel hoorn, kon dat niet zien.

Ik heb me van de luidspreker weg bewogen, tot ik maximaal de bassen hoorde én ook voelde (in open lucht). Vervolgens heb ik de afstandsmeting met de laser gedaan en ik stond ongeveer op 17 meter. Wat overeenkomt met ca. 20 Hz.
De golf deed mijn borstkasgebeente wat resoneren en plante zich voort in het gebeente. Dit was een ander soort voelen van bas als thuis. Waar het meer de huid is die de basdruk voelt.

DEEL 2 volgt eerdaags.
frank2627

Berichtdoor frank2627 op wo 10 feb 2010, 14:29

Shortcut info

Dus, ... geen zin meer om veel uit te typen, ... ja HET KAN. Als uw oren het toestaan tenminste. Het waarom, was een een lang onderzoek... ene ... veel onzin tegengekomen.

Vergeet "halve golflengten" enz... je hebt enerzijds het sinuswavemodel anderzijds het drukkamermodel (hoofdtelefoons) beiden vereenvoudigde beschouwingen over een drukgolf (geluid) die zich longitudinaal voortplant. En perfect de laagste frequenties die uw oor aankan laten horen.

Het opmeten van kamers is van belang voor de acoustiek (staande golven).

Ik ga even kort door de bocht nu, maar élke speaker kan lage en ultralage frequenties weergeven, maar het moet LUID genoeg zijn om het te kunnen horen
frank2627

Berichtdoor BlackMonk op wo 10 feb 2010, 16:16

frank2627 schreef:Ik ga even kort door de bocht nu, maar élke speaker kan lage en ultralage frequenties weergeven, maar het moet LUID genoeg zijn om het te kunnen horen
Die stelling is correct. Je kunt een tweeter effectief een toon van 20 Hz doen weergeven. De conus zal dan twintig keer per seconde heen en weer bewegen. Je gaat echter niks horen omdat er een onvoldoende hoeveelheid en amplitude aan trillingen doorheen de lucht voortgeplant worden tot bij je oren, zelfs als je je oor er vlakbij houdt. Daar moet je dus een grote conusoppervlakte voor hebben. Dat is trouwens ook de reden waarom membraanluidsprekers zoals elektrostaten en magnetostaten groot moeten zijn om een zo goed mogelijke basweergave te krijgen.
BlackMonk

Vorige

Keer terug naar AKOESTIEK